řidič

Štíhlí jezdí dál, obézní za volantem umírají! Proč?

Při dopravní nehodě hrozí smrt více obézním řidičům než těm s normální váhou, jak zjistila studie amerických vědců. Analýza ukázala, že nebezpečí smrti roste s obezitou řidiče tak, jak ji uvádí klasifikace Světové zdravotnické organizace (WHO). Jak to tedy s provozem na silnicích souvisí?

Obézní řidiči umírají při nehodách až o 81 procent častěji než lidé s normální hmotností. Smutný fakt potvrzují i čeští hasiči a záchranáři. Shodují se, že lidé s nadváhou dají hodně zabrat jak při vyprošťování, tak při samotné manipulaci. Díky velké hmotnosti se s takovými řidiči hůře manipuluje, nemají pevné tělo. Tělesná schránka je slabší a více náchylná k poranění. Většinou má obézní člověk i další nemoci, například diabetes nebo slabé srdce. Z vraku automobilu, kdy by mnohdy stačilo zraněného vytáhnout okýnkem, se musí lidé s nadváhou složitě vystřihávat. A cenné minuty ubíhají.

Denní realitu na českých silnicích potvrzují i odborné výzkumy, ze kterých nevycházíme dobře. Více než 19% zastoupení tlouštíků v populaci znamená, že obyvatelstvo České republiky je v rámci EU šesté nejobéznější. A dá se tedy říci, že i šesté nejohroženější při dopravních nehodách. Při obezitě 1. stupně (BMI od 30 do 34,9) vzrůstá riziko usmrcení o 21 %, při obezitě 2. stupně (BMI od 35 do 39,9) je riziko vyšší o 51 %, a řidiči s obezitou 3. stupně, označovanou jako morbidní (BMI vyšší než 40) umírají při nehodě až o 81 % častěji. Na pozoru by se měly mít především ženy. V případě obezity 1. stupně vzrůstá pravděpodobnost jejich usmrcení o dalších 36 procent a u těch ještě tělnatějších dosahuje dvojnásobku.

Proč tomu tak je? Pasivní bezpečnost aut je nastavená tak, aby ochránila co největší skupinu lidí. Tedy mimo jiné ty s normální hmotností, případně lidi s lehkou nadváhou, kteří jsou v populaci Evropské unie zastoupeni zhruba 82 procenty. Testovací figuríny proto odpovídají běžným rozměrům dospělých a dětí, a obézní řidiči i spolujezdci tak musejí počítat s tím, že jejich ochrana je v případě autonehody výrazně nižší. Testování těch „nadrozměrných“ je totiž velmi drahé a pro automobilky nepovinné. Už se ovšem vážně uvažuje o zavedení crashtestů s více vypasenými figurínami.

You may also like...