V tunelu Valík na D5 se projedete rychleji. Jak se zvýší rychlost?
Řidiči na dálnici D5 si již od podzimu budou moci dopřát vyšší rychlost jízdy v tunelu. Tunel Valík bude prvním tunelem, kde bude oficiálně povolena rychlost 100 km/h. Ke změně nicméně nedochází v důsledku technologického vylepšení, ale právě naopak. Tunel z roku 2006 se totiž nově zařadí do nižší bezpečnostní kategorie a speciální technika se z něj paradoxně vymontuje.
Menší nároky na bezpečnost
Důvodem je především současné dopravní zatížení a další odborné parametry. Tunel tedy „sestoupí“ z kategorie TA do kategorie TC. Dojde také k optimalizaci technologické „výzbroje“ tunelu. Právě probíhající oprava tak zahrnuje řadu změn. Například dojde k odstranění stropních ventilátorů. Dále budou demontovány i další technické prvky, které tunel kategorie TC nevyžaduje, jako je například měření CO, měření opacity nebo ozvučení tunelu. Zachované samozřejmě zůstane měření rychlosti, měření teploty nebo měření hladiny požární nádrže.
Vyšší rychlost bude stanovena od září. Ještě předtím bude však tunel na dva dny zcela uzavřen kvůli zkouškám. Nyní se v opravách postupuje po částech. Silničáři věří, že tato změna přinese i úsporu financí. Ušetří se třeba na následném servisu, který byl při současné technice dost nákladný. Změní se třeba i osvětlení, které bude nahrazeno úspornějšími LED svítidly.
Valík budou zřejmě brzy následovat i další tunely a brzy bude rychlostní limit 100 km/h menší raritou. Předpokládá se, že navýšení limitu se bude nejprve rok testovat a poté by se mohlo zavádět i v dalších tunelech. To, zda se odstraněná technika do tunelu v budoucnu vrátí, bude záviset především na růstu provozu. Minimálně do roku 2050 by ale mělo vystačit i omezené vybavení po rekonstrukci.
Řidičům udělá změna nejspíš radost. Pro řadu z nich bylo mimořádně nekomfortní zpomalovat ze 130 km/h na 80 km/h jen kvůli necelým 400 m tunelu. Nyní by situace měla být lepší. Kromě samotných úprav kvůli zvýšení rychlosti dojde v tunelu i k opravám trhlin, poškozených výplní dilatačních spár a požárního těsnění.